Norwegian og Strawberry lanserer Spenn
Sist oppdatert: 11. september 2024
Norwegian og Strawberry lanserer et nytt fordelsprogram kalt "Spenn" i november. Bonusprogrammet, som er en digital fordelsvaluta, kan få betydelige konsekvenser for kredittkortmarkedet og forbrukernes lojalitetsopptjening.
Norwegian og Strawberry har annonsert et nytt samarbeid som resulterer i lanseringen av fordelsprogrammet "Spenn". Dette programmet, som skal rulles ut i november 2024, har som mål å tilby en mer fleksibel måte for forbrukerne å tjene og bruke bonuspoeng på tvers av ulike lojalitetsprogrammer.
Dette er Spenn
"Spenn" beskrives som en digital valuta som kan opptjenes og benyttes hos både Norwegian og Strawberry, samt hos utvalgte partnere. Programmet er designet for å samle poengopptjeningen i én konto, som kan brukes på tvers av flere tjenester og produkter. Ifølge Norwegian og Strawberry skal dette gjøre det enklere for kunder å få nytte av poengene sine, uavhengig av hvilken partner de opprinnelig ble opptjent hos.
Programmet ledes av Christoffer Sundby, tidligere konserndirektør for marked og kunde i Norwegian, som nå tar på seg rollen som administrerende direktør for Spenn.
Mulige konsekvenser for kredittkortmarkedet
Lanseringen av Spenn kan få interessante konsekvenser for kredittkortmarkedet. I dag er det et kredittkort, Bank Norwegian Visa, som har vært tett tilknyttet Norwegian i mange år, og hvor man kan tjene cashpoints som kan brukes på flyreiser med Norwegian. Strawberry tilbyr også sitt eget kredittkort, Strawberry Mastercard, som gir fordeler i deres lojalitetsprogram. Det er foreløpig uklart om Spenn vil føre til utviklingen av et nytt felles kredittkort, eller om selskapene vil fortsette å tilby separate kortløsninger.
Det blir spennende å se hvordan Norwegian og Strawberry velger å håndtere verdien av eksisterende bonuspoeng. Spørsmålet er om man vil kunne veksle inn cashpoints og Strawberrys hotellpoeng i Spenn, eller om selskapene vil beholde og eventuelt endre sine egne separate bonusprogrammer.
SAS' kommende overgang til SkyTeam og konkurransebildet
Samtidig som Norwegian og Strawberry forsterker sitt samarbeid, forbereder SAS seg på å forlate Star Alliance og bli medlem av SkyTeam fra 1. september 2024. Denne overgangen kan påvirke deres posisjon i lojalitetsmarkedet, og det gjenstår å se hvordan SAS vil konkurrere om de mest lojale kundene i Norden, spesielt i møte med nye initiativer som Spenn.
Hvordan vil NorgesGruppen påvirkes?
NorgesGruppen, som inkluderer kjeder som Kiwi og Meny, har i dag samarbeid med både SAS og Strawberry, hvor man kan veksle Trumf-kroner om til SAS EuroBonus-poeng og Strawberry hotellpoeng. I tillegg tilbyr NorgesGruppen sitt eget kredittkort, Trumf Visa, som gir kunder muligheten til å tjene Trumf-bonus på alle kjøp.
Med lanseringen av Spenn kan det bli spennende å se om dette samarbeidet videreføres, eller om Spenn vil forsøke å få med seg en av de andre dagligvareaktørene i sitt nye fordelsprogram. Dersom NorgesGruppen velger å fortsette samarbeidet med SAS og Strawberry, eller eventuelt integrerer Spenn i sine lojalitetsprogrammer, kan dette påvirke hvordan forbrukerne velger å bruke sine opptjente poeng og hvilken valuta de foretrekker.
Større konkurranse gir bedre tilbud for forbrukerne
At to så store aktører som Norwegian og Strawberry går sammen om et slikt program, er positivt med tanke på konkurransen i markedet. Dette kan presse andre aktører til å forbedre sine egne tilbud, noe som igjen kan resultere i bedre fordeler og mer attraktive lojalitetsprogrammer for forbrukerne. Samtidig vil det gi kundene flere valgmuligheter og potensielt større verdi for de poengene de opptjener.
Spenn representerer et nytt og interessant tilskudd i lojalitets- og kredittkortmarkedet i Norden. Med konkurransen som skjerpes, spesielt i lys av SAS' trekk fra Star Alliance, blir det spennende å se hvilke konsekvenser dette vil få for både forbrukere og kredittkortselskaper.